Lagledersiden 

Denne siden er mest for deg som i en eller annen rolle bidrar inn mot lagene våre.  Om du er lagleder, trener, cupansvarlig, sponsoransvarlig eller uansett hvilken stor eller liten rolle du har, vi lurer alle på det samme - år etter år og sesong etter sesong. Her tenker vi å bygge opp en "database" med tips og råd til hverdagen som støtteapparat rundt spillerne våre - så slipper kanskje alle å finne opp hjulet hver eneste gang man starter på nytt i en ny rolle!

Her ønsker vi innspill fra støtteapparatet til innhold - så send gjerne et tips eller innhold til goril_solheim@hotmail.com hvis du har noe du trenger råd om eller vil bidra med selv av erfaringer, så bygger vi på fortløpende.


Organsering av lag

Som støttespiller rundt et av lagene til Ullern er det selvsagt mange måter å løse oppgavefordelingen på. Erfaringen er at arbeismengden øker etterhvert som spillerne vokser og blir eldre - så det er fint å tenke litt stort med en gang - og bygge et team rundt trenerne, fordele oppgaver utover så det ikke blir så mye på enkeltindivider. 

 Det er uten tvil behov for en god gjeng rundt trenerne til lagene våre, og under følger noen tips og råd om hvordan du kan gripe dette fatt, enten du er ny eller litt mer dreven men ønsker en struktur.


Dugnadsånd og frivillighet

Som med all håndballorganisering er dette de første årene utelukkende basert på at lagene drives av foresatte, både som trenere og øvrig støtteapparat. Først når spillerne fyller 12-13 tar klubbadmin over organisert trening, oftest med utdannede trenere ansatt av klubben.


 Det stilles ingen formelle krav til å ta på seg oppgaver for laget - annet enn god vandel og godkjent politiattest - men det hjelper så klart med et visst engasjement! Håndballkompetanse er ikke et must, det lærer man! Det finnes alltid andre man kan spørre om råd, informasjon man kan kopiere, andre lagledere man kan spørre på en felles Facebook-gruppe med alle lagledere og trenere.  Laget bestemmer selvsagt selv hvordan de vil organiseres, og med lagleder på plass kan strukturen settes ut fra komparative fordeler i foreldregruppen. Med 20-30-40 spillere pr lag finnes det enormt med ulik kompetanse i foreldregruppene, og alle bidrag verdsettes, små og store.

Som regel må man basere seg på frivillighet og "håndsopprekking" på et foreldremøte ved sesongstart, så dette kan være greit å få arrangert tidlig i sesongen. Sportslig leder er en fin ressursperson å sparre med og vil være lagleders nærmeste kontakt i klubben. 


Hva trenger man rundt et lag? 

Som sagt er det mange måter å organisere lag på, men basert på gode erfaringer fra mange av lagene våre KAN det se ut som følger: 


  • Trenerapparatet (foreldredrevet opp til 12-13 år - fra 12-13 år overtar klubben med utdannede trenere) 
  • Lagleder/oppmann - kjært barn har mange navn - samme oppgave
  • Økonomiansvar
  • Materialforvalter 
  • Cupansvarlig 
  • Sosialansvarlig
  • Dugnadsansvarlig 
  • Kiosk-vaktfordelingsansvarlig 

Det kan være luksus å ha en person på hver av rollene, og flere av disse kan så klart slås sammen - men dette viser om ikke annet hovedoppgavene en lagleder har ansvaret for å gjøre selv eller få hjelp til å organisere. Vi anbefaler det siste! 


Lagleder/oppmann 

  • Koordinator for «alt» i samarbeid med trenere – bindeledd foreldre/trenere og klubb                                               
    • Koordinere kamper og laginnkalling med trenere 
    • Fordele oppgaver internt i laget,
    • Passe på årshjul/frister for oppmeldinger, påmeldinger til cuper etc. 
    • Melde på serie, temaserie, cuper, samt omberamme kamper som kolliderer i samråd med trenere
    • Avlaste trenerne med det de trenger hjelp til og være kontaktpunkt for trenere og foresatte 
    • Innkalle til og lede foreldremøter, avtale deltagelse fra klubb/styre/sportslig etc.  
    • Mellomledd mellom klubb/admin og lag - videreføre informasjon, oppdatere laglister til økonomi, etc
    • Melde inn vakter til hall, kiosker, kakebaking, sekreteriat osv innenfor tidsfrister 
    • Om trenerne ønsker hjelp, bidra til å registrere spillere i TA før kamp, kalle inn i Spond etc. 
    • Kalle inn til treninger og andre arrangementer - feks. i Spond 
    • Bidra til et aktivt sosialt miljø og god informasjon, på mail, Facebook-grupper, Spond, osv.


Økonomiansvar                                                   

  • Bistå laget ved innsamling av penger, betalinger, utlegg osv.
  • Bistå klubben med å hente inn penger, cuputlegg osv. 
  • Samle inn penger til sosiale formål sammen med sosialansvarlig
  • Føre oversikt over økonomien generelt  


Materialforvalter drakter og øvrig utstyr (førstehjelp osv) 

  • Bestille drakter til nye spillere via klubbens liste og sporslig leder 
  • Supplere til de som trenger nye, passe på nummerering og sørge for oppdatering i lister/TA ved endringer. 
  • Kontakt med Oslo Sportslager ved spesielle hendelser
  • Sørge for at betaling går etter avtale - mellom spiller/klubb via Min Idrett 

 

Cupansvarlig   

  • Planlegge sammen med lagkontakt/oppmann og trenere
  • Sørge for påmeldinger via Spond og til cupen det gjelder eller samle inn for lagkontakt  
  • Oversikt over økonomi/budsjett 
  • Informasjon, kjøreplaner, overnatting, mat, allergier, involvere andre etter behov osv.
  • Dialog med trenerapparat og oppmann underveis  
  • Melde inn spillerstall i cup-påmeldingen innenfor frister osv. 


Sosialansvarlig                        

  • Sammen med trenere og lagkontakt/oppmann bidra til og sørge for fokus på miljø og samhold i laget 
  • Klubben oppfordrer til minst 3 sosiale arrangementer ila. et år som ikke er håndball  
    • For eksempel: avslutning før jul og sommer, Aker-/Haslum-/landskamper, bowling, pizzakvelder osv.  
  • Sørge for å organisere hjelp til organisering ved behov 

 

Dugnadsansvarlig                          

  • Det koster penger å drive med idrett, også håndball - og det kan være smart å bygge opp en lagkasse som disponeres til felles formål 
  • Vi skal ha respekt for at familieøkonomien kan variere innenfor laget - og derfor oppfordrer vi sterkt lagene våre til å organisere dugnader som samler inn penger til
    • Konkrete formål (som feks Partillecup eller nye felles Ullern-gensere)  - som går til fratrekk på egenandel for alle  
    • Felles lagkasse som dekker påmelding til cuper utover det klubben betaler fra "klubbkassen" som vi alle bidrar til med f.eks. å være medarrangør av Haslumcup eller til andre ting det er naturlig å dekke fra lagkassen (gaver til trenere, frukt og is på cuper, servering på avslutninger etc). 
    • Vi oppfordrer her til at alle bidrar på samme nivå - dette bygger lagfølelse og samhold. 
    • Eksempel på dugnader kan være så mangt, men: dorullsalg har vært populært, julekortsalg, ryddedugnader for borettslag, kakelotteri etc.  


Kiosk- og hallvaktansvarlig                            

  • Kontakt med lagleder og hallvaktsansvarlig i forbindelse med fordeling av lagets vakter gjennom året  
  • Fordele lagets andel vakter til kiosk/billett (2-3 vakter pr år pr. lag)
  • Fordele hallvakter (2 uker pr sesong)
  • Oppgaver i forb. med cuper – fordele vakter, bake/matleveranser
  • Som regel skåner man de som gjør andre viktige oppgaver for laget (foreldretrenere, sekreteriat og hallansvarlige) - utover det anbefales det å rullere vaktene alfabetisk f.eks. på alle spillere, sette opp forslag som sendes ut og med oppfordring om å bytte internt i laget ved behov for det. 
  • Viktig å holde tidsfrister her da det er andre igjen som koordinerer og organiserer summen av alle hall/kioskvakter! 
  • Når alle bidrar er det ikke mange timene på hver foresatte i løpet av ett år - omtrent den tiden en trener bruker hver uke hele året - år etter år bare for å sette det i perspektiv. 


Andre tips og innspill til å gjøre denne jobben enklere mottas med stor takk!